Το βασικό επιχείρημα υπέρ του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές είναι ένα:
το συμφέρον του καταναλωτή. Όποιος εκφράζει αντιρρήσεις ποτέ δεν αναφέρεται σε αυτό - και πώς να αναφερθεί, εφόσον το αντιστρατεύεται.
Οι διάφοροι περιορισμοί που προτείνονται δεν βοηθούν ούτε την απασχόληση, ούτε τον πελάτη (του οποίου το συμφέρον έτσι κι αλλιώς σπανίως μπαίνει στην εξίσωση) ούτε όμως και τα μικρά καταστήματα.
Οι διαθέσιμες έρευνες από χώρες που έχουν ήδη διευρύνει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές αποδεικνύουν ότι με τον τρόπο αυτό ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Η ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ – όχι εις βάρος των θέσεων πλήρους ωραρίου – και ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΤΑΙ Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΟΝΕΩΝ και ειδικά των γυναικών και όσων δεν μπορούν εύκολα να κάνουν τα ψώνια τους, κυρίως διατροφής, κατά τη διάρκεια των δικών τους ωρών εργασίας.
Επίσης, δείχνουν ότι τα μεγάλα καταστήματα είναι κυρίως αυτά που εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα του διευρυμένου ωραρίου (ειδικά τα σουπερμάρκετ), αλλά και ότι αδίκως θεωρείται ότι ο καταναλωτής επιλέγει το μεγάλο κατάστημα λόγω ωραρίου: αυτό συμβαίνει έτσι κι αλλιώς, και σε χώρες με ισχυρούς περιορισμούς, επειδή ο πελάτης βρίσκει στο μεγάλο κατάστημα, που έχει οικονομίες κλίμακας και μεγαλύτερη παραγωγικότητα, καλύτερες τιμές και μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων.
Ο περιορισμός του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων (ειδικά των μεγάλων καταστημάτων, που δεν λειτουργούν ως οικογενειακές επιχειρήσεις αλλά με υπαλλήλους) περιορίζει την απασχόληση, αυξάνει το κόστος εργασίας και περιορίζει την παραγωγικότητα των καταστημάτων.
Οι μικροί καταστηματάρχες μπορούν αποτελεσματικά να προστατευθούν με την ΑΡΣΗ διαφόρων ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ που σήμερα αντιμετωπίζουν για την έναρξη της δραστηριότητάς τους και κατά τη λειτουργία τους και με τη ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΤΟΥΣ ΣΕ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ (το δεύτερο σημαντικότερο εμπόδιο στην ανάπτυξη, σύμφωνα με το European Observatory for Small and Medium Enterprises, και μάλλον το σημαντικότερο πρόβλημα στην Ελλάδα σήμερα), όπως επίσης και με τον ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΟΛΥΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ, εμπορικών κέντρων κλπ., ειδικά στα κέντρα των πόλεων - το τελευταίο περιορίζει βέβαια τις επιλογές των καταναλωτών - με προσοχή όμως, ώστε να μην ευνοούνται καταχρηστικά όσα ήδη λειτουργούν.
Επίσης, δείχνουν ότι τα μεγάλα καταστήματα είναι κυρίως αυτά που εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα του διευρυμένου ωραρίου (ειδικά τα σουπερμάρκετ), αλλά και ότι αδίκως θεωρείται ότι ο καταναλωτής επιλέγει το μεγάλο κατάστημα λόγω ωραρίου: αυτό συμβαίνει έτσι κι αλλιώς, και σε χώρες με ισχυρούς περιορισμούς, επειδή ο πελάτης βρίσκει στο μεγάλο κατάστημα, που έχει οικονομίες κλίμακας και μεγαλύτερη παραγωγικότητα, καλύτερες τιμές και μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων.
Ο περιορισμός του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων (ειδικά των μεγάλων καταστημάτων, που δεν λειτουργούν ως οικογενειακές επιχειρήσεις αλλά με υπαλλήλους) περιορίζει την απασχόληση, αυξάνει το κόστος εργασίας και περιορίζει την παραγωγικότητα των καταστημάτων.
Οι μικροί καταστηματάρχες μπορούν αποτελεσματικά να προστατευθούν με την ΑΡΣΗ διαφόρων ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ που σήμερα αντιμετωπίζουν για την έναρξη της δραστηριότητάς τους και κατά τη λειτουργία τους και με τη ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΤΟΥΣ ΣΕ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ (το δεύτερο σημαντικότερο εμπόδιο στην ανάπτυξη, σύμφωνα με το European Observatory for Small and Medium Enterprises, και μάλλον το σημαντικότερο πρόβλημα στην Ελλάδα σήμερα), όπως επίσης και με τον ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΟΛΥΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ, εμπορικών κέντρων κλπ., ειδικά στα κέντρα των πόλεων - το τελευταίο περιορίζει βέβαια τις επιλογές των καταναλωτών - με προσοχή όμως, ώστε να μην ευνοούνται καταχρηστικά όσα ήδη λειτουργούν.
Τέλος, να μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση, το άνοιγμα θα είναι προαιρετικό. Όποιος δεν θέλει να ανοίξει (να ζυμώσει), μπορεί να παραμένει κλειστός (να κοσκινίζει).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου